Současný koncept
Jakkoliv nyní vás instalace ani využívání Facebooku nestojí ani korunu, úplně zdarma jeho využívání vlastně také není. Tím, že tu o sobě prozrazujete mnohdy velice důvěrné informace a preference, je toto prostředí ideálním místem pro umisťování placené a dokonale cílené reklamy.
Osobní data přitom nemusí ani prodávat či poskytovat jiným firmám mimo své „území“, tuhle práci dělá vlastně za ně sám. A věřte, že za možnost zapůsobit na specifického zákazníka se v internetovém světě platí zlatem. Podle vašich označených zájmů a rozdaných lajků se vám zobrazují spoty na pro vás nejvhodnější produkty, aniž by konkrétní firma zpětně věděla, že se její bannery zobrazují právě vám. Pokud si zobrazování cíleného reklamního obsahu vypnete, zobrazují se vám upoutávky náhodně, nelze se jich ale úplně zbavit.
Velký třesk a doba po něm
Dosud to fungovalo v zásadě ke všeobecné spokojenosti, vody ale rozvířil nedávný skandál se zneužitím osobních údajů. Spousta znepokojených uživatelů najednou začalo volat po změně a Mark Zuckerberg, zakladatel Facebookového impéria, jim ji slíbil.
Jenže tahle největší sociální síť není živa z pouhé dobročinnosti, ale právě z reklamního byznysu, takže vzdát se takového „šmírování“ by znamenalo i nulové zisky.
Nový model
Právě jednou z možností, jak zajistit, aby se „vlk nažral a koza zůstala celá“ je právě model placené verze. Její koncept počítá s tím, že si uživatelé zaplatí za to, aby se jim celý obsah této sítě zobrazoval bez reklam. Je to vlastně jednoduché, současný byznys model by byl nahrazen jiným, úplně opačným.
Na tomto místě Zuckerberg nicméně uvedl, že se i tady počítá s možností užívání zdarma, takže prakticky by mělo být na vás, čím budete v konečném důsledku platit. Protože ruku na srdce, placený Facebook by určitě nebyl tak masově využívaný.
Teoretická cena
Nejpravděpodobnější verzí je ta, že placená verze by fungovala jako měsíční předplacená služba – stejný model má třeba Spotify.
A cena? Britská verze zpravodajského média The Sun na to šla se statistikou. Vzala roční příjmy Facebooku za digitální reklamu ve Velké Británii a převedla je na podíl každého obyvatele této země za měsíc. Výsledkem je 3,90 libry (tedy asi 114 českých korun). V jiných zemích by toto číslo bylo samozřejmě jiné. Jak ale tento zdroj uvádí, cena za tuto službu by byla výhradně v rukou provozovatele, takže není vůbec jasné, jaká by byla její skutečná hodnota. Ani to, jestli k této změně vůbec někdy dojde.